Barcelona per Collserola: ruta de miradors del Turó d’en Corts a Sant Pere Màrtir

Aquest CAT de Setmana és una petita ruta per miradors de Collserola que ens permeten veure Barcelona i el Baix Llobregat des de diferents angles i alçades. Surt des del Passeig de les Aigües (que per si mateix ja és un mirador transversal) i s’enfila cap al mirador del Turó d’en Corts, baixa fins al torrent i la font del Rector, puja fins al coll del Portell, i remata amb les vistes de Sant Pere Màrtir i el mirador dels Xiprers, al passeig de les Aigües. Una ruta circular per fer en dues hores còmodes (aturades per fer el badoc i pícnic a banda).

🔀 Recorregut: 7,2 Kms (anar i tornar)
⏳ Temps: 2-3 hores

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on telegram

➔ El punt de sortida d’aquesta ruta està fixat en un accés al Passeig de les Aigües de Can Caralleu de Barcelona. En concret, un carrer que se’n diu el Camí de la Lliça, al qual s’hi pot arribar còmodament en transport públic, amb el bus de barri 130. De totes maneres, sapigueu que, a la pràctica, es pot fixar l’inici en qualsevol altre punt del Passeig de les Aigües, sempre i quan estigui dins del tram occidental: O sigui, per qualsevol accés entre la carretera de Vallvidrera i el mirador dels Xiprers.

Passeig de les Aigües sobre la Diagonal (Foto: David Gil)

DE CAN CARALLEU AL MIRADOR DEL TURÓ D’EN CORTS

En tot cas, com que cal triar un punt d’accés, aquest CAT de Setmana us proposa el del Camí de la Lliça: Un cop a lloc, situats ja al Passeig de les Aigües, comencem a caminar en direcció Vallvidrera de manera que Barcelona ens queda a la nostra dreta. Anem seguint pel passeig de les Aigües, sempre a la mateixa cota al voltant dels 300 metres, fins que poc abans d’arribar a la carretera de Vallvidrera veurem un camí a mà esquerra que s’enfila per la muntanya. Els indicadors ja ens marquen que anem cap al Turó d’en Corts.

CATS de Setmana vinculats

Barcelona per Collserola: un pim pam pel Coll de Ventosa
Barcelona per Collserola: el Passeig de les Aigües, el mirador transversal

Barcelona per Collserola: la quietud del Viver de Can Borni

PUJADA CÒMODE

Aquest primer camí va pujant poc a poc. És insistent però fàcil de seguir, i ens porta per sota una pineda fins al cim del turó on hi ha la ‘Mare de Deu de Collserola”, una petita construcció del Segle XX sense cap gràcia. Un cop a dalt, veureu que a ma dreta en surt un altre camí: és el camí de Vallvidrera a Sant Pere Màrtir. L’agafem per anar fins a una petita esplanada molt propera amb més vistes fermes de la city:

Fets els “retratos”, continuem uns 400 metres tot vorejant el Turó d’en Corts fins al mirador del Turó d’en Corts. En aquest cas, les estampes ja són de l’altra vessant, entre el Vallès i el Baix Llobregat:

DEL MIRADOR DEL TURÓ D’EN CORTS AL MIRADOR DE SANT PERE MÀRTIR

El prestigiós equip del CAT de Setmana no us descobrirem que per anar del mirador del Turó d’en Corts fins a Sant Pere Màrtir hi ha una àmplia pista molt transitada que ressegueix la carena d’una forma bastant directa. Tampoc no us descobrirem que aquesta pista és el camí de Vallvidrera a Sant Pere Màrtir (el mateix que hem fet servir en el tram final per arribar al mirador d’en Corts). I tampoc no descobrirem que al prestigiós equip del CAT de Setmana sovint prefereix complicar-se la vida, o sigui que… per anar fins a Sant Pere Màrtir no usarem aquest recte camí, sinó que voltarem una mica. Per tant, un cop hem gaudit de les vistes del mirador del Turó d’en Corts, en lloc de refer el mateix camí agafarem un altre caminet ample i ben indicat que surt pel mateix costat però que voreja el Turó d’en Corts per la vessant oposada (Vessant Oest).

Figues de Moro amb malura, com és habitual (i volgut) a Collserola

Al cap d’uns 300 metres arribem a una petita esplanada i a partir d’aquí el camí comença a baixar (sempre amb bones imatges de la serralada i els seus boscos) fins que al cap d’uns 800 metres de baixada (que no de desnivell) se’ns creua un altre sender (PR-C164) que podem agafar a la dreta o a l’esquerra. L’agafem per anar cap a l’esquerra. Objectiu: Sant Pere Màrtir:

Antenes de Sant Pere Màrtir en un contrallum satànic vistes des del Nord, la part oposada de Barcelona

Aquest nou camí s’endinsa per la vall del petit torrent del Rector. Primer passem per la vessant assolellada, després travessem el torrent del Rector – totalment sec – i tot seguit entrem a la part baga, molt agradable, i on ens creuem amb les restes de l’antiga font del rector. Actualment són unes tristes runes seques al costat del camí:

Un cop passada la font, el camí torna a fer pujada. Primer suau, fins que arriba a un altre creuament de camins. Un cop més, la nostra tria és anar cap a l’esquerra, per un camí ample i assolellat (amb oliveres, fonoll i moreres) i que ens ensenya una Collserola amb pinedes verdes, verdes:

Les vistes verdes no canvien una cosa: que ara el camí enfila dret. De totes maneres, és un tram curt i de seguida arribem al capdamunt de la carena, al coll de Portella. L’indret dóna per captar noves vistes, ara de Barcelona:

Arribats aquí, enllacem novament amb el camí de Vallvidrera a Sant Pere Màrtir, que sol estar sempre força transitat. Sant Pere Màrtir queda a tocar, a la nostra dreta, i arribar-hi és un plis-plas, només cal superar un petit desnivell final.

SANT PERE MÀRTIR: ANTENES I BATERIES ANTIAÈRIES

El que més destaca de Sant Pere Màrtir són les seves antenes, visibles des de Barcelona i el Baix Llobregat. De prop, quan no estan eclipsades per la Torre de Collserola, les antenes es veuen més grans del que sembla…

… i un altre element menys conegut: les bateries antiaèries de la vessant marítima, pensades per defensar Barcelona de l’aviació de l’enemic feixista durant la Guerra Civil:

Aquest és el punt més elevat de la ruta, de manera que les vistes són generoses a tot arreu. També de cara a la muntanya, com la fotografia de sota: Collserola i el Baix Llobregat, amb les muntanyes de la Creu d’Olorda (Si ho voleu conèixer més, podeu anar al CAT de Setmana per la Creu d’Olorda i la pedrera dels ocells, de moment només a blogspot) Tot i que en aquesta fotografia no es veu, des de Sant Pere Màrtir també s’hi distingeix la Morella del Garraf, mirador que podeu conèixer a través del CAT de Setmana pel mirador de la Morella del Garraf.

El Puig de la Creu d’Olorda, des de Sant Pere Màrtir

Un cop hem vist tafanejat tot el que es pot veure – incloses les 4 pedres que recorden els orígens d’aquest indret més enllà de l’edifici amb l’antena – la baixada la fem per la banda de Barcelona, seguint un camí asfaltat molt estret – envaït pel fonoll – que va fent ziga-zagues fins al Passeig de les Aigües. Es pot baixar per la carretera, també per un caminet que va pel dret, o combinar les dues opcions.

(Foto: David Gil)

En tot cas, les dues opcions ens deixen a tocar d’un altre mirador, el dels Xiprers, que també mostra belles estampes:

I amb això ja gairebé ho tindriem tot. Per tornar al punt d’orígen, anem seguint pel Passeig de les Aigües en sentit Nord (amb Barcelona a la nostra dreta) fins que arribem, novament al Camí de la Lliça. El tram final no deixa d’oferir belles estampes de la capital del país:

I ja està, ja ho tindríem. Això és tot.

Com sempre, per acabar, alguns links d’interès:

Enllaç del Parc de Collserola al mirador del Turó d’en Corts

Enllaç al Puig d’Ossa, la muntanya de Sant Pere Màrtir a Vikipèdia

Proposta de Caminades de l’Ajuntament de Sant Just Desvern fins a la font del rector (PDF)

Ruta de CATdS de Miradors de Barcelona per Collserola a Wikiloc

Un CAT de Setmana pel Maresme lliure i tropical? Of course

Un excel·lent CAT de Setmana per una Ruta d’H2O? Of course:

Una altra ruta d’H20? I que sigui fàcil pel Pirineu Oriental? Of course

CAT de Setmana és guai, i ho saps...